vegan feherjepor

A vegán fehérjepor előnyei és fajtái

Számos féle-fajta vegán fehérjepor található a boltokban. De melyik a jobb, és ha jobb miért jobb? Egyáltalán szüksége van a szervezetnek bármilyen fehérjeporra?

 

A következő vegán fehérjepor termékek kaphatóak a magyar piacon:

100% Plant Protein (Scitec Nutrition) – csokoládé-praliné

AbsoRice vegán fehérjeporok – csokoládé, kapuccsínó, vanília, eper, kakaókrém ízesítésben

Barna rizs fehérje (Naturize)

Chia mag fehérjepor (Dragon Superfood)

Kendermag Protein (Green Origins)

Natúr Rizsfehérje (Netamin)

Plant Based Protein (Fit-day) – natúr, csokoládés, pancake

Protein Smoothie (Meal Balance)

RAW protein (Garden of life) – vanília, csokoládé, natúr

Rizs fehérje (BioTech) – erdei gyümölcs, csokoládé-fahéj ízesítésben

Sárgaborsó fehérje izolátum (Vital Trend)

Szójafehérje izolátum (Dénes-Natura)

Vegan Blend (My Protein) – natúr, csokoládé

Vegan Protein (Triplex) – áfonya, vanília, csokoládé ízesítésben

Vegán Protein (Vegabond) – vaníliás, csokis, chai ízesítésben

Vegan Protein Fusion (Peak) – natúr, csokoládé ízesítésben

(A nevekre kattintva tudjátok megnézni a termékjellemzőket.)

 

Azonban mielőtt vásárlásba kezdtek engedjétek meg, hogy a vegán fehérjepor témájával kapcsolatban feltegyek és megválaszoljak pár kérdést.

 

peak vegan fehérjeporMiért vegán fehérjepor?

Az állati fehérjék emésztése nem megy könnyedén a szervezet számára. Mivel teljesen rostmentes mindennemű állati táplálék, így az nehezíti és lassítja az emésztést, ráadásul a fel nem használt tápanyag gyors rothadásnak indul a belekben, mely folyamat olyan toxinokat szabadít fel, melyet összekötnek többek között a vastagbélrák kialakulásával. Ami még problémát jelent, hogy minél nagyobb mennyiségben vesz magához az ember rostmentes állati eredetű táplálékot, annál lassabbá válik az emésztés és annál hosszabb ideig szívódnak fel a rothasztó baktériumok által termelt toxinok. Ezt a helyzetet tovább súlyosbítja a mozgáshiány és az ülőmunka is. Az emberi bélrendszer hosszúsága sem a gyors fehérje emésztést támogatja, sőt az állati fehérje alapvetően katabolikus, azaz fehérjebontó hatású.

 

A tejmentes vegán fehérjepor előnye

A fehérjeporok nagy százaléka tejből készül. Ami azért problémás, mivel sok ember érzékeny a tejben lévő, úgynevezett tejcukorra, a laktózra. Sőt, a tejben van egy kazein nevű fehérje, mely egy lassú felszívódású lánc és mely bezavarja a gyors felszívódású fehérjék hasznosulását. A testépítők többek között a kazein miatt isszák inkább vízzel a fehérjeporokat, nem pedig tejjel. Visszatérve, a tejből készült fehérjeporok ugyan kis mennyiségben, de ugyanúgy tartalmaznak laktózt. Ezzel a kisebb mennyiséggel játszva megbirkózik a szervezet, de hosszútávon olyan néma allergiás mellékhatásai lehetnek, mint pl.: porallergia, illetve agresszív laktóz vagy akár tejérzékenység. Ilyen hosszútávú mellékhatással egy vegán fehérjepor sem rendelkezik. Emellett a tehenekbe pumpált növekedési hormonok, valamint a gyógyszerek és antibiotikumok bomlási termékei is nagy mértékben kerülnek be a tej és tejkészítményeken keresztül.

 

A vegán fehérjepor rosszabb felszívódást produkál?

Régebben sok helyről hallottam, hogy a növényi alapú fehérjeporok sokkal rosszabb felszívódást produkálnak mint az állati eredetű fehérjeporok. 2013-ban készült egy tanulmány mely konkrétan a teljes rizsszemből készült proteinpor kontra tejsavó proteinpor felszívódásának eredményességét vizsgáló kutatás eredményeit mutatja be. A kísérletek bebizonyították, hogy nincs mérvadó különbség a különböző eredetű fehérjeporok felszívódásának tekintetében. A vizsgálat kifejezetten teljes szemből készült rizs proteinnel zajlott, így a szója, lenmag, chia mag és egyéb növényi alapú vegán fehérjeporok felszívódási hatékonyságát még nem tudjuk biztosan, viszont az egészen biztos, hogy közvetve ugyan, de a növényi étrend jobb fehérjeellátottságot eredményez a mint a vegyestáplálkozású.

absorice vegán fehérjepor

 

Miért nem javaslom a fehérjeporok szedését?

Egyszerűen fogalmazva nincs rá szükség. A felnőtt ember fehérjeigénye nagyon alacsony, és ez az igény a testépítőknél sem nő drasztikusan. Ami veszélyessé teszi a fehérjefogyasztást az az a tény, hogy túlzott fehérjefogyasztás terheli a veséket többek között. Ez alól nem kivétel a vegán fehérjepor sem, az is fehérje, és ha túlléped a maximális szintet, bizony az is terheli a vesédet. A WHO hivatalos publikációban közölte ezeket a számokat: egy felnőtt ember minimális protein szükséglete 0,83g testsúly kilogrammonként; súlyzós edzés mellett ez mindösszesen 1,35g-ra növekszik testsúly kilogrammonként. Ezen számok az elhízott embereknél nem relevánsak. További, konkrétan a fehérjeigénnyel és az ételek fehérjetartalmával foglalkozó cikket hamarosan publikálok.

Tisztán növényi alapú étrenddel bevihető az a fehérje mennyiség és minőség melyre a szervezetnek szüksége van. Emellett, hogy mennyire garantált a dobozon feltüntetett beltartalom és aminosav profil, azt is gyártója válogatja. Vannak egészen szép eredményeket hozó, és az ellenőrzéseken csúnyán elbukó gyártók egyaránt. Ebben a témában számos, főleg angol nyelvű tesztet lehet olvasni.

 

Legvégül pedig engedj meg egy kérdést: Hallottál már valaha krónikus fehérjehiányról mint betegségről? Na és fehérjemérgezésről? A fehérjehiányra mint olyanra nincs orvosi terminológia. Az éhező országokban komplett tápanyag és fehérjehiány van, de az más. Mi nem éhezünk. A fehérjemérgezés azonban ismert és előszele lehet a vesekárosodásnak. Miért fontos tudni ezt? Mivel az emberi minimum fehérjeigény és a túlzott fehérjebevitel szintje között bizony nagyon vékony a határ és könnyen túlzásba lehet esni még növényi étrenddel is. Főleg, ha vegán fehérjepor is szerepel a napi étrendben.

8 hozzászólás érkezett az alábbi témában: “A vegán fehérjepor előnyei és fajtái

  1. Szuper összefoglaló. Az ajánlottak közül szerintem a legfinomabb és legjobb minőségű a Vegan Protein Triplex!

    • Kedves Veganguy!
      Nekem a chia mag és a kendermag protein jött be a legjobban! 🙂
      Minden jókat!
      Preyer Gyuri

    • Szia Gábor!
      Köszönöm szépen a tippet, máris kiegészítettem! 🙂
      Minden jókat!
      Preyer Gyuri

  2. “A felnőtt ember fehérjeigénye nagyon alacsony, és ez az igény a testépítőknél sem nő drasztikusan. […] egy felnőtt ember minimális protein szükséglete 0,83g testsúly kilogrammonként; súlyzós edzés mellett ez mindösszesen 1,35g-ra növekszik testsúly kilogrammonként.”
    Ez azt jelenti, hogy 0,52g/ttkg-vel nő edzés mellett az igény. Ez a 0,83-nak 62%-a, tehát több, mint a fele – az edzés tehát több, mint másfelesére növeli az igényt! Én ezt nem mondanám csekélynek, vagy kicsinek.
    Egy 90 kg-s, edzésben lévő ember esetében ez már 121,5g (ez persze személyenként, és az edzés minőségétől, gyakoriságától függően is változhat), és nem ártana ezt nem elhanyagolhatóként bemutatni, mert erre figyelni kell, csak úgy kerülhető el a túladagolás például, haa nem bagatelizáljuk el.
    Persze kinek mi.

    • Kedves Csakegyészrevétel!
      Az észrevételed teljesen helyénvaló és jogos! Kicsit félreérthető ahogyan leírtam, mert valóban úgy tűnik mintha elbagatellizálnám azt a különbséget. Arra próbáltam csak utalni, hogy növényi étrenddel vagy legfeljebb vegán fehérjeporral beviheti minden ember a szervezet számára minimálisan elvárt protein mennyiséget. Persze ez a mennyiség sok mindentől függ ahogy azt írtad is, de a WHO értékei jó alapot nyújtanak a számolgatáshoz.
      Köszönöm a hozzászólást!
      Preyer Gyuri

  3. Én inkább azért tartom szükségesnek a fehérjekészítményeket, mert pl. egy szálkásító étrendben, súlyzós ezdéssel már nagyon nehéz úgy alacsony kalóriatartalom mellett úgy fehérjét bevinni, hogy jelentős mennyiségű szénhidrátot ne együnk közben. Persze lehet, mert ott a szejtán, meg a hüvelyesek köret nélkül (bár ezekben is viszonylag sok a szénhidrát), meg a mogyoróvaj, de egy-egy rohanós napon, mikor nincs nálad előre lefőzött kaja, úgy annyira nem egyszerű ezekhez a speciális kajákhoz hozzájutni, és jó, ha van egy gyors megoldás, vagy egy mankó, ha étrendből mégsem sikerült bevinni a megfelelő arányokat a megfelelő kalóriatartalommal.

    • Szia Eszter! Teljesen igazad van. Kiegészítő mentsvárnak tökéletesek lehetnek a növényi fehérjekészítmények is. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.